ЕКИП ЦОРХВ: СТАНОВИЩЕ: Международен инструмент на СЗО за превенция, готовност и реакция на пандемии - текстови предложения на ЕС по пандемичния инструмент и стратегия за участие на Европейския съюз
Становище и бележки на Центъра за оценка на риска по хранителната верига относно Международен инструмент на СЗО за превенция, готовност и реакция на пандемии – текстови предложения на ЕС по пандемичния инструмент и стратегия за участие на ЕС в преговорите, както следва: официалните документи можете да намерите публикуване на сайта на СЗО – Intergovernmental Negotiating Body https://apps.who.int/gb/inb/index.html ; https://inb.who.int/home/news
Matrix Zero Draft
Outline of EU proposals in the ZD
*машинен превод на български език на двата документа, който не може да се счита за оригиналния документ
- Коментари по док. Matrix Zero Draft[1], като са коментирани и съответстващи текстове в док. EU INITIAL TEXTUAL PROPOSALS - 22 March[2]:
- В Чл. 1, пар. 1 б. "b" - дефиницията за пандемия. Дефиницията е общо формулирана без конкретни параметри, което не е характерно за медицинския подход, и особено с оглед изключително сериозните обществени последици, които настъпват при обявяването на пандемия. По елементите от дефиницията: Глобално разпространение – няма определение, каква площ, колко държави трябва да обхване. Ограничен имунитет – няма дефиниция. Тежка заболеваемост – трябва количествен критерий, примерно определен брой заболели на 100 000 човека. Висока смъртност – важи същото. Причинява социални и икономически смущения – много болести причиняват такива смущения без да водят до пандемия.
Същите аргументи в още по-голяма степен важат за дефиницията за пандемия съгласно предложените от ЕК редакции в EU INITIAL TEXTUAL PROPOSALS – 22 March, там – "pandemic situation" в чл. 1. Изключително обща дефиниция, в която всеки критерий се изисква или да е наличен, или да е възможно да е наличен?? Тук също няма никакво споменаване на патоген и зараза, т.е. съгласно тази дефиниция пандемия може да се обяви и за неинфекциозна болест. Напълно неприемливо предложение за дефиниция.
- Чл. 3, пар. 3 от ZD – допълнителни двустранни и многостранни споразумения. Не може да се ограничава договорната свобода и суверенитета на държавите, както и създаването на регионални договорености на балканска основа примерно. Предлагаме да отпадне следния текст:
„provided that such instruments are compatible with their obligations under the WHO CA+. The Parties concerned shall communicate such instruments to the Governing Body for the WHO CA+ through the Secretariat.“
- В чл. 4, пар. 1 от ZD да се добави сред човешките права и „телесна неприкосновеност“. Параграфът да добие следния вид:
„1. Respect for human rights – The implementation of the WHO CA+ shall be with full respect for the dignity, bodily integrity, human rights and fundamental freedoms of persons, and each Party shall protect and promote such freedoms.“
а) В чл. 4, пар. 3, озаглавена „Суверенитет“ да отпадне следния текст:
„provided that activities within their jurisdiction or control do not cause damage to their peoples and other countries.“
Не може да се остави на външна преценка ефективността на мерките, взети от националната държава. Може тези мерки да са насочени към опазване на здравето на хората и по определени субективни причини външни фактори да ги изтълкуват погрешно.
б) В чл. 4, ал. 11 в израза „gender responsive/transformative, participatory and fully transparent approach.“ да отпадне думата „transfromative“.
Подобно предложение има и от страна на Унгария. Обученията по въпросите на равенството на пола имат своето значение, но не са най-важния приоритет при спасяването на човешки животи в рамките на пандемия.
в) В чл. 4, пар. 13 в списъка на хора в неравностойно положение да отпадне думата „migrants“. И тук има подобно предложение от страна на Унгария.
Понятието „мигрант“ няма легална дефиниция в международното право и затова не следва да присъства.
г) В чл. 4, пар. 16 може да се добави следния текст:
„Всички стандарти и принципи на медицината и другите науки трябва неотклонно да се следват и спазват при обявяване на пандемия, без в никакъв случай да бъдат заобикаляни или частично дерогирани, включително основния медицински принцип – На първо място да не се вреди“.
д) В чл. 4, пар. 17 – СЗО може да има ролята на координатор, но не и централна роля по панедмичните въпроси, за да не се засяга държавния суверенитет.
[1] https://apps.who.int/gb/inb/pdf_files/inb4/A_INB4_3-en.pdf
[2]https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/2023/EU%20proposals%20integrated%20into%20the%20ZD%2028%20March.pdf