Фуражни добавки, продукти и субстанции във фуражи

Начало

Д-Р ВИКТОРИЯ МОНЕВА: ИНФОРМАЦИЯ: Приоритизиране на рисковете за безопасността на храните от наличие на химични вещества по веригата за доставка на фуражи

В страните от Европейския съюз (ЕС) са въведени обширни програми за мониторинг на химични опасности по веригата за доставки на фуражи с цел осигуряване на безопасни храни от животински произход. Учени от Нидерландия изготвят статия, която прави преглед на достъпните научни данни, определящи приоритета на замърсителите във фуражи. Разработен е поетапен подход за приоритизиране, основан на информация за наличие на химикали в съставките на фуражите и фуражните добавки, във връзка с европейските ориентировъчни стойности (guidance values GVS) или максимално допустими граници (maximum limits MLS) във фуражи. Прегледът предоставя информация за преминаването на химични съединения в годни за консумация продукти от животински произход и възможните неблагоприятни ефекти от тях върху човешкото здраве. Възможните резултати от приоритизирането са: висок (В), среден (С) или нисък (Н) приоритет за мониторинг или невъзможна класификация, поради ограничени налични данни за пренос на химичното съединение в ядливи животински тъкани. Изборът на химикали включва: диоксини и полихлорирани бифенили, бромирани забавители на горенето (BFRs), пер- и полифлуороалкилирани вещества, тежки метали, арсен и кадмий, олово, живак, афлатоксини, охратоксин А и други микотоксини, пиролизидинови алкалоиди и други растителни токсини, органохлорни и други пестициди, фармацевтично активни вещества, хормони, полициклични ароматни въглеводороди, замърсители, индуцирани от термична обработка и минерални масла. Резултатите от това проучване може да бъдат използвани в подкрепа на мониторинга, основан на риска, от органите по безопасност на храните и производителите на фуражи в Европейския съюз.

 

  1. Въведение

            Производството на фуражи обхваща различни етапи (засаждане и отглеждане на култури, преработка, съхранение, търговия), които водят до получаване на фуражни съставки, премикси, добавки, комбинирани фуражи и други продукти, предназначени за употреба като храна за животни. По веригата за производство на фуражи има множество участници – производители на култури, търговци, производители на междинни и крайни продукти.

         Годишната консумация на фуражи, за селскостопански животни в ЕС за 2023 г., възлиза на около 640 милиона тона, включително фуражни суровини. От тях, 395 милиона тона са груби фуражи, доставяни директно от фермите. Останалите 250 милиона тона консумирани фуражи включват зърнени култури, отглеждани и използвани във фермата на произход, както и фуражи, закупени от животновъди за допълване на техните ресурси, както фуражни суровини, така и комбинирани фуражи. Освен това, през 2022/23 г. са произведени 145 милиона тона комбинирани фуражи. Производството на комбинирани фуражи в ЕС представлява 13% от общото световно промишлено производство на фуражи, оценено на около 1400 милиона тона. Ролята и експертният опит на производителите на фуражи са важни за производството на фуражи, които отговарят на хранителните нужди на животните, за да се поддържа оптимална продуктивност. Това включва избор на широка гама от фуражни суровини и фуражни добавки по най-ефективния начин за производство на комбинирани фуражи. Освен разходите, наличието на фуражни суровини е ключов фактор в производствения процес. Докато зърнените, бобовите култури и страничните продукти от хранителната, и биоетаноловата промишленост формират основните източници на фуражни суровини в ЕС, някои материали, особено богатите на протеини като соево брашно, се внасят главно от трети страни поради недостатъчното вътрешно производство. През 2022 г. в ЕС са внесени общо 53,2 милиона тона фуражни суровини (FEFAC, 2024)[1].

            Качеството и безопасността на фуражните суровини и фуражи се контролира чрез публични и частни програми за контрол на качеството, като системи за сертифициране на качеството, анализ на опасностите, системи за критични контролни точки и мониторинг. Въпреки огромните усилия за предотвратяване на рискове, контролът на безопасността на храните остава труден, поради множество опасности от различно естество, разнообразието от съставки и възможните точки на навлизане по веригата за доставки на фуражи. Наличните замърсители във фуражи, които се приемат от селскостопанските животни, може да преминат в хранителните продукти от животински произход и по този начин да представляват потенциален риск за общественото здраве. За да защити здравето на хората и животните, Европейската комисия (ЕК) определя законови максимално допустими граници за (максималното) наличие на определени нежелани вещества в храните за животни в Директива 2002/32/ЕО[2]. В Препоръка 2006/576/ЕО[3] на ЕК са определени ориентировъчни стойности за някои микотоксини. Въз основа на това законодателство се създават национални програми за мониторинг и откриване на евентуални химични опасности във фуражите. Мониторингът на опасностите, свързани с безопасността на храните трябва да е базиран на риска (Регламент (ЕО) № 2017/625[4]), като се фокусира върху най-значимите опасности за здравето на хората и животните. Целта на този преглед е да се предостави информация за (групи) химични опасности, присъстващи по веригата за доставка на фуражи, за да може да се определи тяхната значимост и да се предвиди мониторинг, въз основа на потенциалния им риск за човешкото здраве.

 

Целият материал можете да прочетете ТУК 

 

[1] FEFAC – Европейска федерация на производителите на комбинирани фуражи European Feed Manufacturers’ Federation https://fefac.eu/wp-content/uploads/2025/04/FF_2024_FINAL.pdf
[2] Директива 2002/32/ЕО на Европейския Парламент и на Съвета от 7 май 2002 година относно нежеланите вещества в храните за животни OJ L 140, 30/05/2002г., стр. 10—22
[3] European Commission (EC). Recommendation of 17 August 2006 on the presence of deoxynivalenol, zearalenone, ochratoxin A, T-2 and HT-2 and fumonisins in products intended for animal feeding (2006/576/EC) (pp. 7–10).  http://data.europa.eu/eli/reco/ 2006/576/2016-08-02
[4] Регламент (EС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година относно официалния контрол и другите официални дейности, извършвани с цел да се гарантира прилагането на законодателството в областта на храните и фуражите, правилата относно здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и продуктите за растителна защита, за изменение на регламенти (ЕО) № 999/2001, (EО) № 396/2005, (EО) № 1069/2009, (EО) № 1107/2009, (EС) № 1151/2012, (ЕС) № 652/2014, (EС) 2016/429 и (EС) 2016/2031 на Европейския парламент и на Съвета, регламенти (EО) № 1/2005 и (EО) № 1099/2009 на Съвета и директиви 98/58/EО, 1999/74/EО, 2007/43/EО, 2008/119/EО и 2008/120/EО на Съвета, и за отмяна на регламенти (EО) № 854/2004 и (EО) № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета, директиви 89/608/ЕИО, 89/662/ЕИО, 90/425/ЕИО, 91/496/ЕИО, 96/23/EО, 96/93/EО и 97/78/EО на Съвета и Решение 92/438/EИО на Съвета (Регламент относно официалния контрол) OJ L 95, 07/04/2017г., стр. 1—142