Фуражни добавки, продукти и субстанции във фуражи

Начало

Д-Р ВИКТОРИЯ МОНЕВА: Конопът като фураж за животни може да повлияе на здравето на кравите

Конопът е култура, отглеждана в цяла Европа. През последните години площта в ЕС, използвана за отглеждане на коноп, се е увеличила значително — от 19 970 хектара (ha) през 2015 г. на 34 960 ha през 2019 г. (увеличение със 75 %). През същия период производството на коноп се е увеличило от 94 120 тона на 152 820 тона (увеличение с 62,4 %). Най-големият производител с над 70 % от производството в ЕС е Франция, следвана от Нидерландия (10 %) и Австрия (4 %)

Конопените семена съдържат много белтъчини и значителни количества влакнини, витамини, омега-3 и минерали. Поради това беленото конопено семе се използва за храна за консумация от човека, а целите семена — за фураж.

Отглеждането на коноп има много предимства за околната среда – растението поглъща голямо количество СО2, предотвратява ерозията на почвата, допринася за биологичното разнообразие и при отглеждането му може да се избегне употребата на пестициди [1].

В тази връзка, научен екип, ръководен от Германския федерален институт за оценка на риска (BfR), e изследвал последиците от храненето на млечни крави със силаж от коноп. Резултатите от проучването са обобщени в статия „Прехвърляне на канабиноиди в млякото на млечни крави, хранени с индустриален коноп, може да доведе до експозиция на Δ9-THC, която надвишава острата референтна доза“, която е публикувана в списание "Nature Food“.

През първата половина на 20-ти век производството на коноп (Cannabis sativa) е забранено в световен мащаб, изтласкано е встрани от промишлеността и селското стопанство, въпреки че има потенциал за евтин, екологичен продукт и е универсална култура, се казва в проучването. Въпреки това, секторът на индустриалния коноп се разраства и през последните години започна производството на много нови продукти, получени от коноп, включително фуражи за животни. Този бърз растеж доведе и до промяна на закондателството в ЕС, особено както по отношение на изискванията за качество, така и за въвеждането на територията на Общността на коноп и продукти, получени от коноп. Днес е в сила следното законодателство на ЕС:

  • Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията[2] - установяване на специални мерки за контрол и методи за определяне съдържанието на тетрахидроканабинол в конопа;
  • Делегиран регламент (ЕС) 2016/1237 на Комисията[3] - установяване на правила за лицензиите за внос на коноп;
  • Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1239 на Комисията[4] - определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на системата за лицензии за внос и износ;
  • Регламент (ЕС) 2022/1393 на Комисията[5] относно максимално допустимите количества на делта-9-тетрахидроканабинол (Δ9-THC) в конопено семе и в продукти, получени от него;
  • Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173 на Комисията[6] – определяне на правила относно интегрираната система за администриране и контрол в общата селкостопанска политика.

Българско законодателство:

  • Закон за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, в сила от 03.10.1999 г., Обн., ДВ, бр. 30 от 2.04.1999 г.
  • Наредба № 1 от 12.03.1918 г.[7]

 

Целият материал можете да прочетете ТУК

 

[1] Коноп Производството на коноп предлага широки възможности за земеделските стопани, промишлените сектори и потребителите в Европейския съюз. https://agriculture.ec.europa.eu/farming/crop-productions-and-plant-based-products/hemp_bg
[2] Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствиеOB L 227, 31.7.2014г., стр. 69—124
[3] Делегиран регламент (ЕС) 2016/1237 на Комисията от 18 май 2016 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правилата за прилагане на системата на лицензии за внос и износ и за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правилата за освобождаване и задържане на обезпечения, внесени във връзка с тези лицензии, и за изменение на регламенти (ЕО) № 2535/2001, (ЕО) № 1342/2003, (ЕО) № 2336/2003, (ЕО) № 951/2006, (ЕО) № 341/2007 и (ЕО) № 382/2008 на Комисията и за отмяна на регламенти (ЕО) № 2390/98, (ЕО) № 1345/2005, (ЕО) № 376/2008 и (ЕО) № 507/2008 на Комисията (Текст от значение за ЕИП) C/2016/2835 OB L 206, 30.7.2016г., стр. 1—14
[4] Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1239 на Комисията от 18 май 2016 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на системата за лицензии за внос и износ (Текст от значение за ЕИП) C/2016/2817
OB L 206, 30.7.2016г., стр. 44—70
[5] Регламент (ЕС) 2022/1393 на Комисията от 11 август 2022 година за изменение на Регламент (ЕО) № 1881/2006 по отношение на максимално допустимите количества на делта-9-тетрахидроканабинол (Δ9-THC) в конопено семе и в продукти, получени от него (текст от значение за ЕИП)
C/2022/5699OB L 211, 12.8.2022г., стр. 83—85
[6] Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/1173 на Комисията от 31 май 2022 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в общата селскостопанска политика
 C/2022/3390 OB L 183, 8.7.2022г., стр. 23—34
[7]Наредба№1от12март2018г.заусловията и реда за издаване на разрешение за отглеждане на растения от рода на конопа (канабис), предназначени за влакно, семена за фураж и храна и семена за посев, със съдържание под 0,2 тегловни процента на тетрахидроканабинол, определено в листната маса, цветните и плодните връхчета,за търговия и контрол издадена от министъра на земеделието, храните и горите Обн.ДВ.бр.25 от 20 март2018г.