Продукти за растителна защита и техните остатъци

Начало

Д-Р ИРЕНА БОГОЕВА: Изявление на ЕОБХ относно оценка на краткосрочния (острия) риск, извършена във връзка с определянето на временни максимално допустими нива на остатъчни количества от никотин

в продукти като шипка, чай и каперси

 

Никотинът е основният алкалоид в тютюна и други тютюневи видове; той се среща в ниски концентрации и в други култури, принадлежащи към семейство Solanaceae. Поради действието си като агонист на ацетилхолиновите рецептори, никотинът проявява инсектицидни свойства и в миналото съединението е било използвано като активно вещество в продуктите за растителна защита.

Употребата на никотин като инсектицид е оценена в рамките на Директива 91/414/ЕИО[1]. Въз основа на проектодоклада за оценка, изготвен от докладващата държава-членка, Европейската комисия стигна до заключението, че съществуващите доказателства не са достатъчни, за да докажат безопасната употреба на никотин като продукт за растителна защита, по отношение на операторите, работниците, намиращите се в близост на употребата лица и консуматорите. Поради това, оценката съгласно Директива 91/414/ЕИО доведе до решение да не се включва никотин в Приложение I (Решение 2009/9/ЕО на Комисията[2]) и всички продукти за растителна защита, съдържащи никотин като активно вещество, трябваше да бъдат изтеглени до 8 юни 2009 г. По това време не са определени специфични максимално допустими нива на остатъчни количества (MRL) за никотина, нито пък това вещество бе включено в приложение IV към Регламент (ЕО) № 396/2005[3] и следователно се прилагаше MRL по подразбиране от 0,01 mg/kg за всички продукти.

През 2009 г. и 2011 г., Европейската комисия поиска от Европейския орган по безопасност на храните (European Food Safety Authority, EFSA) да предостави съвети относно определянето на временни MRL за никотин за редица продукти, в които многократно са установявани остатъчни количества, надвишаващи стандартната MRL от 0,01 mg/kg в рамките на контрола, извършван от бизнес оператори в хранителната промишленост и/или от националните компетентни органи.

Въз основа на оценката от EFSA са определени специфични временни MRL, в Приложение IIIA от Регламент (EО) No 396/2005 за никотин в диви гъби (Commission Regulation (EU) No 765/2010[4]) и за никотин в шипки, билки и ядливи цветове, чайове, билкови настойки и подправки (CommissionRegulation (EU) No 812/2011[5]).

Източникът на тези остатъци в съответните продукти не е изяснен. Замърсяванията по време на прибиране на реколтата, сушене, съхранение или транспортиране, са разгледани като възможни източници на остатъци от никотин в съответните продукти. Предложени са и други обяснения за замърсяването, например отглеждането на културите в полета, използвани преди това за отглеждане на тютюн, или естественото наличие на никотин в някои растителни продукти.

         Въпреки това, тъй като научните доказателства не са убедителни, за да покажат дали никотинът се среща естествено в съответната култура, управляващите риска решават да преразгледат временните MRL след 10 години, като вземат предвид допълнителната информация, която стана достъпна през този период.

         Нивата на никотин в тези продукти, за които са установени временни MRL, се преразглеждат периодично, като се вземат предвид резултатите от официалния контрол на компетентните национални органи, с оглед на възможното понижаване на временните MRL.

         Понастоящем Комисията изготвя проект на регламент, целящ намаляване на някои от временните MRL за никотин, в съответствие с данните от мониторинга и представи проект за обсъждане с държавите членки (ДЧ) на Постоянния комитет по растения, животни, храни и фуражи (Standing Committee on Plants, Animals, Food and Feed - SCoPAFF), раздел "Фитофармацевтици - остатъци от пестициди", през април 2022 г. По този повод една от ДЧ информира Комисията, че настоящият временен MRL от 4 mg/kg за никотин в каперси може да представлява остър риск за потребителите, според изчисленията на приема, извършени с най-новата версия на модела PRIMo rev. 3.1 (PesticideResidues Intake Model). Потенциален остър риск за потребителите е идентифициран и за настоящите временни MRL за никотин в шипки и чайове, като се вземат предвид последните данни за консумацията на храни по отношение на тези продукти, представителни за европейските потребители.

 

Целият материал можете да прочетете ТУК

 

[1] Директива на Съвета от 15 юли 1991 година относно пускането на пазара на продукти за растителна защита OJ L 230, 19.8.1991, p. 1–32
[2] Решение на Комисията 2009/9/EC oт 8 декември 2008 г., по отношение на невключването на никотин в Приложение  I на директива 91/414/EEC и отнемане на разрешенията за продукти за растителна защита, съдържащи това вещество. OJ L 5, 9.1.2009,pp. 7–8
[3]   Регламент (ЕО) № 396/2005 на Европейския парламент и на Съвета от 23 февруари 2005 година относно максимално допустимите граници на остатъчни вещества от пестициди във и върху храни или фуражи от растителен или животински произход и за изменение на Директива 91/414/ЕИО на Съвета OJ L 70, 16.3.2005, p. 1–16
[4] Регламент (ЕC) № 765/2010 на Комисията от 25 август 2010 година за изменение на приложения II и III към Регламент (ЕО) № 396/2005 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на максимално допустимите граници на остатъчни вещества от хлороталонил, клотианидин, дифеноконазол, фенкесамид, флубендиамид, никотин, спиротетрамат, тиаклоприд и тиаметоксам във и върху определени продукти OJ L 226, 28.8.2010, p. 1–37
[5] Регламент (ЕС) № 812/2011 на Комисията от 10 август 2011 година за изменение на приложение III към Регламент (ЕО) № 396/2005 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на максимално допустимите граници на остатъчни вещества от диметоморф, флуопиколид, мандипропамид, метрафенон, никотин и спиротетрамат във или върху определени продукти OJ L 208, 13.8.2011, p. 1–22