Хранителни добавки и добавки в храни

Начало

ИНЖ. СВЕТЛАНА САВОВА: Преглед на текущите данни за безопасността на хранителните ароматизанти

Безопасността на храните винаги е била основен приоритет за индустриите. В света са одобрени над 3000 вида безопасни добавки за консервиране, оцветяване, ароматизиране или сгъстяване на хранителни продукти. За много от тях в последните години се налагат ограничения, поради установяване на неочаквани неблагоприятни ефекти. В нашето съвремие хранителните продукти често включват естествени или изкуствени ароматизанти. Потреблението им се е увеличило значително през последните години, а информацията за здравните последици от това е оскъдна. Необходими са по задълбочени познания за ароматизантите като добавки в храните, които да помогнат на производителите да разработват по-безопасни хранителни, фармацевтични и козметични продукти.

  1. Въведение

Хранителните ароматични вещества са необикновен клас хранителни съставки, които се превърнаха в основен елемент на почти всички хранителни продукти, независимо дали се предлагат пресни или преработени.  Оригиналните свойства на ароматичните вещества са признати от много национални и наднационални регулаторни органи, които ги изключват от всяка законодателна дефиниция на добавки в храните, като по този начин ги изключват и от законодателството за добавки в храните. (Muthusamy Ramesh, 2020)

Според дефиницията на чл. 3 на Регламент (ЕО) № 1334/2008[1] на Европейския парламент на Съвета, „ароматизанти“ са  продукти, които:

 

·         не са предназначени за консумация като такива, а се влагат в храни, за да им придадат мирис и/или вкус или да променят мириса и/или вкуса им;

 

·         са произведени или се състоят от следните категории: ароматични вещества, ароматични препарати, термично преработени ароматизанти, пушилни ароматизанти, ароматични прекурсори или други ароматизанти или смеси от тях.

Ароматизантите произхождат от растителни, животински или синтетични източници и  могат да придадат специфичен вкус или мирис на продуктите.

Ароматите и вкусът са жизненоважни органолептични характеристики, които влияят пряко на решението и избора на потребителите. На пазара вече се предлагат много аромати (ванилия, ягода, шоколад и др.), които влизат в състава на атрактивни и здравословни хранителни продукти. Потребителските изисквания и очаквания обаче продължават да нарастват. Потребителите очакват от хранителните технологии богато разнообразие на вкусове, аромати и цветове и това не е нова тенденция. Още в древността хранителните продукти са обогатявани с различни естествени аромати. Понастоящем повечето съвременни хранителни продукти съдържат изкуствени аромати, които са базирани на нефт или синтезирани от него ароматни  химични съединения.

Осъзнаването на потенциалните рискове за здравето на изкуствените ароматизанти продължава да повдига въпроси. Алергичните реакции, болестта на хиперактивност с дефицит на вниманието и канцерогенността са само някои от предполагаемите рискове за здравето от употребата им.

 

Целият материал можете да прочетете ТУК

 

[1] Регламент (ЕО) № 1334/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2008 година относно ароматизантите и определени хранителни съставки с ароматични свойства за влагане във или върху храни и за изменение на Регламент (ЕИО) № 1601/91 на Съвета, регламенти (ЕО) № 2232/96 и (ЕО) № 110/2008 и Директива 2000/13/ЕО, OJ L 354, 31.12.2008, p. 34–50