Който замърсява подпочвените води, ще плаща за почистване
Основни акценти от участието на г-жа Невена Петрова директор Дирекция „Продукти за растителна защита, активни вещества, антидоти и синергисти, в „АГРО ТВ“ в предаването „Растителна защита“
Невена Петрова е директор Дирекция „Продукти за растителна защита, активни вещества, антидоти и синергисти“, ЦОРХВ
Линк към интервюто:
С проекта на Наредба, който се разработва с участието на Центъра за оценка на риска по хранителната верига, са идентифицирани като дифузни източници в земеделските стопанства продуктите за растителна защита, торовете, но също и продуктите от животновъдството и аквакултурните стопанства. Целта е да се въведе такса, която да покрива разходите, направени за неутрализиране на замърсяването от дифузните източници. Дифузните източници представляват замърсяване, причинено от човешката дейност, което не е пряко. Важно е да се каже, че дифузният замърсител не представлява пряко отвеждане на замърсителя във водите, а е в резултат от просмукването му в почвата.
Бихте ли посочили пример?
Пример за това е употреба на даден тор с високо съдържание на азот, като след това се открива наличие на нитрати в подпочвените води. Именно това е в резултат на дифузно замърсяване.
Стойностите, които са предвидени по тарифата, са около 1 лв. за крава. Също около 1 лв. на дка, в зависимост от количествата употребени продукти за растителна защита или торове на декар от земеделската земя, на която се отглежда растителна продукция.
Защо се въвеждат тези такси и кого ще касаят?
Таксата се въвежда в резултат от приложение на Директива 2060, която е отразена в Закона за водите с промени през 2015 г. Ясно дефинирано означава „замърсителят да плаща“. Затова е много важно да се определят точно и правилно задължените лица, които ще плащат. Но със сигурност лицата, които замърсяват, ще трябва да бъдат санкционирани.
Кога ще влезе в сила документът?
Беше предвидено да влезе в сила от тази година, но все още има върху какво да се работи. Правим всичко възможно да финализираме дейността и тази тарифа да е факт, въпреки че до края на годината няма да се справим. Един нормативен акт изисква съгласуване със заинтересованите страни, освен това трябва да запознаем всички с проекта на наредбата, задължително се налага да отразим постъпилите бележки. Тоест, законоустановеният ред за приемане е доста дълъг, така че процедурата трябва да бъде спазена и това няма как да стане за два-три месеца.
Проектът предвижда, когато се установи замърсяване, тогава да се прилага тази такса. Тоест, целта е таксата да не е продуктова, а да е при установяване на щетата. Във всички такси е предвиден корекционен коефициент в зависимост от степента на замърсяване. Колкото по-тежко е замърсяването на водата, толкова съответно ще бъде по-висока сумата или санкцията на обектите, които се намират около водоизточника. Предвидено е сумите да бъдат събирани от Министерството на околната среда и водите, тъй като те са органът, който се занимава с рекултивацията на засегнатите площи. Веднъж годишно, определени със срокове на база регистрирани животновъдни обекти и на база регистрация на земеделските производители и издадени разрешителни за аквакултурни стопанства.